P R O J E K T Y
Miło nam poinformować, że Szkoła Podstawowa w Rogalinku otrzymała Certyfikat Placówki Rozwijającej Talenty.
Z radością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Certyfikat za udział w projekcie z języka angielskiego w klasach I-III "Angielski jest fun-tastyczny!"
Szkoła Podstawowa w Rogalinku uzyskała certyfikat, że brała udział w roku szkolnym 2022/23 w projekcie Lepsza Szkoła wyd. GWO mierzącym poziom wiedzy i umiejętności z matematyki
Z radością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Certyfikat za zrealizowany w tym roku szkolnym projekt English Special Days na lekcjach języka angielskiego w klasach I-III.
PROGRAM POWSZECHNEJ DWUJĘCZNOŚCI
CEL
Zasadniczym celem Programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej (0-6) tak, żeby angielski nigdy nie stał się dla nich językiem obcym. W ten sposób właśnie dziecko naturalnie - czyli na tych samych zasadach jak pierwszy - nabywa drugi język. Dwujęzyczność to cel, który rozumiemy zarówno indywidualnie – jako inwestycję tu i teraz w rozwój każdego dziecka, jak i społecznie – jako nowej jakości fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i polityki społecznej.
KORZYŚCI
Prócz samych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.
Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć (semantyczną i epizodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej. Cechuje ich wyższa pozycja społeczna i materialna oraz – co chyba najważniejsze – lepsze zdrowie. Warto podkreślić, iż dwujęzyczność opóźnia o 5-6 lat skutki chorób Alzheimera i Parkinsona.
METODA
Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.
Wszystko zostało metodycznie zaplanowane od urodzenia aż do szóstego roku życia. Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” (wiek 0-4), „Tom and Keri” (wiek 3-6) w formie spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa i zwroty dostosowując wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.
Warto podkreślić, iż Program skonstruowany jest tak, że zarówno rodzice w domu, jak i opiekunowie w żłobku / przedszkolu, w początkowym etapie nauczania nie muszą znać angielskiego, żeby pomóc dzieciom w codziennych zajęciach; co więcej, mogą efektywnie, przez wspólną zabawę, uczyć się razem z nimi. Do nich skierowany właśnie jest Uniwersalny Kurs dla Żłobków i Przedszkoli w wersji Standard.
Dla wychowawców anglojęzycznych przygotowane są wersje Plus oraz Expert, które wykorzystują pacynki “mówiące” tylko po angielsku (podstawowa zasada dwujęzyczności OPOL = One Person/Place One Language).
Współpraca opiekunów i lektorów daje o wiele lepsze rezultaty, niż wyłącznie praca lektorów. Kontekstowe obcowanie dzieci z językiem w czasie codziennych zabaw w placówce oraz w domu utrwala materiał tak, że dzieci niemal natychmiast wykorzystują go czynnie w czasie spontanicznych zabaw - po prostu zwyczajnie posługują się nim.
AUTOR
Autorką tej opisanej powyżej koncepcji jest światowej sławy lingwistka – Claire Selby, która od kilkunastu lat tworzy materiały – zarówno teksty jak i muzykę – do nauki angielskiego dla najmłodszych.
Jest autorką pełnych kursów szkolnych wydawanych przez Cambridge University Press, Oxford University Press i Foreign Language and Research Press (Chiny). Pracuje również jako doradca BBC Worldwide w zakresie dziecięcej edukacji językowej. Na drodze długoletnich badań i doświadczeń wypracowała unikalną metodę nauczania – Spiral Language System (SPIRAL = Sounds, Pictures, Interest, Repetition, Actions, Links).
Wykorzystuje w niej naturalne dla wieku właściwości i mechanizmy przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności. Nauka tym systemem gwarantuje znakomite rezultaty – pozwala poznawać język poprzez zabawę w sposób możliwie najbardziej efektywny. Za swoją twórczość otrzymała m.in. następujące nagrody: „Świat Przyjazny Dziecku” – wyróżnienie w konkursie na najlepszy produkt edukacyjny dla dzieci organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka (2004), Nagroda Komitetu Olimpijskiego w Pekinie za piosenkę olimpijską, wyróżnienie w Cannes dla serialu Tom and Keri przyznane przez Dziecięce Jury (MipJunior 2012), trzy wyróżnienia British Council za publikacje związane z nauczaniem dzieci języka angielskiego oraz nagrodę The English-Speaking Union za innowacyjność w tworzeniu materiałów do nauki języka angielskiego dla dzieci.
PROJEKT "Szkoła pamięta"
- odwiedziliśmy lokalne miejsca pamięci i zgłębiliśmy ich historię;obelisk przy kościele, grób uczestnika powstania wielkopolskiego, krzyż pustelnika związany z legendą o powstańcu,dowiedzieliśmy się skąd wziął się kamień - obelisk przy kościele,
- zapaliliśmy znicze w miejscach związanych z ważnymi wydarzeniami historii lokalnej; pod kamieniem na cmentarzu, na którym widnieją nazwiska mieszkańców Rogalinka , pomordowanych w czasie I i II wojny światowej
- posprzątaliśmy bezimienne i opuszczone groby, tzw. "niemiecki cmentarz", na którym niewiele już pozostało;
- odwiedziliśmy groby zmarłych nauczycieli z naszej placówki; grób rodzinny p. Kingi Kostrzewskiej, długoletniej nauczycielki i kierowniczki szkoły, p. H. Cikorskiego, byłego dyrektora, oraz grób p. Czesława Chudego, wieloletniego nauczyciela matematyki, fizyki i chemii, którzy zostali pochowani na rogalinkowskim cmentarzu
- wysłuchaliśmy przepięknej pogadanki nt. historii życia p. L. Kostrzewskiego, nauczyciela i kierownika szkoły w powojennym Rogalinku, który zginął w obozie koncentracyjnym.
”PROJEKT CZYTELNICZY " MAGICZNA MOC BAJEK"
W zerówce rusza Międzynarodowy Projekt Czytelniczy " Magiczna moc bajek". Startujemy w piątek! Niech moc będzie z nami! Kamila Ozańska prowadzi Międzynarodowy Projekt Czytelniczy Magiczna Moc Bajek od października 2019-maj 2020.
„PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”
PROJEKT EDUKACYJNY „PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA” - sprawozdanie:
Koordynatorem projektu w naszej szkole jest Pani Gabriela Matuszak.
„IRLANDIA W SZKOLE”
PROJEKT EDUKACYJNY
EDYCJA 2019
FUNDACJA KULTURY IRLANDZKIEJ
Od września 2018 roku Szkoła Podstawowa w Rogalinku uczestniczy w projekcie edukacyjnym „Irlandia w Szkole”. Projekt realizowany jest pod patronatem i przy współpracy z Fundacją Kultury Irlandzkiej. Poprzez „Irlandię w Szkole” uczniowie naszej szkoły będą mieli szansę na wszechstronne poznanie Irlandii - jej historii, tradycji, kultury, tańca, muzyki. Już wkrótce przedstawiciele Fundacji Kultury Irlandzkiej poprowadzą lekcje o Irlandii dla uczniów klas IV-VI SP, a klasa V SP będzie uczestniczyć w lekcji poprowadzonej przez Skype z native speakerem z Irlandii. Koordynatorem projektu w naszej szkole jest Pani Anna Pawlak.
Projekt Lepsza Szkoła
31.01.2017Od ośmiu lat należymy do projektu edukacyjnego "Lepsza szkoła". W ramach tego projektu trzy razy do roku odbywają się Sesje z plusem. Jest to ogólnopolski program badający kompetencje matematyczne uczniów w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum i technikum. Uczniowie, wspólnie z dziesiątkami tysięcy uczniów w całej Polsce, rozwiązują standaryzowane testy „na wejście”, w połowie i na końcu roku szkolnego. Po każdym teście mamy możliwość porównania wyników poszczególnych uczniów i całej klasy z wynikami szkoły, województwa i całej Polski. Za każdym razem można zobaczyć, czy wyniki ucznia są słabe, przeciętne, czy też wysoko ponad średnią i które z typów zadań sprawiają mu najwięcej trudności.
MAŁY WOLONTARIAT CECYLKI KNEDELEK
27.11.2016Wolontariat w naszej szkole obejmuje wszystkie klasy. Koordynatorem programu jest dyrektor szkoły Monika Szufnarowska. Za podstawowe cele programu można uznać rozwijanie wśród dzieci wrażliwości na otoczenie, pomoc rówieśnikom szkolnym w trudnych sytuacjach, wspieranie inicjatyw wolontariackich dzieci i młodzieży, budowanie poczucia odpowiedzialności, rozwój zainteresowań i umiejętności, edukacja młodszych kolegów, wsparcie wolontariuszy, promocja życia bez uzależnień, docenianie najaktywniejszych wolontariuszy, wyławianie młodych talentów, promocja wolontariatu w przedszkolu i szkole.